Afbeelding
Martijn Mastenbroek
OPEN BRIEF

Het spoorijzer smeden als het heet is!

Actueel 1.850 keer gelezen

Aan het college van B&W en de gemeenteraad van Pijnacker-Nootdorp,

Aanstaande donderdag zal de gemeenteraad een besluit nemen over een keervoorziening bij Koningshof/Klapwijk om een frequentieverhoging van de E-lijn van Pijnacker-Zuid tot Rotterdam te realiseren. In samenhang met het besluit tot een keervoorziening speelt de discussie over de beste aanpak om extra geluidswerende voorzieningen af te dwingen bij de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Dit betreft andere delen van het spoor in onze gemeente dan Koningshof/Klapwijk waar omwonenden geluidsoverlast ervaren. Hiertoe stelt het college voor aanvullende metingen uit te voeren om zo doende hopelijk aan te tonen dat wettelijke normen overschreden zullen worden. De gemeenteraad wil echter dat het college al op de MRDH-vergadering van 8 maart, als over de keervoorziening besloten zal worden, met kracht zal aandringen op extra geluidswerende voorzieningen.

Volgens ons is er nu al voldoende onderbouwing voor extra geluidswerende voorzieningen.

In het akoestisch onderzoek van DGMR staat dat in 2016 bij 3% van de woningen het criterium voor een spoorwegwijziging overschreden werd. In 2030 zal dit bij 14% van de woningen zijn. In het akoestisch onderzoek staat verder dat bij de nieuwbouw bij het station de maximale ontheffingswaarde overschreden wordt. De oplossing staat ook in het DGMR-rapport: "Indien er een geluidscherm (1 m hoog en 2 m van het spoor) is geplaatst, dan wordt de geluidsoverschrijding voor deze woningen weggenomen."

Bij de start van de RandstadRail in 2003 werd het criterium voor een spoorwegwijziging net niet overschreden. Hierdoor mag er bij iedere aanpassing een beetje geluid bijkomen zonder dat wettelijke normen overschreden worden. Als in één keer de stap gemaakt zou zijn van 2003 naar 2016, dan zouden op dat moment al extra geluidswerende maatregelen noodzakelijk geweest zijn!

Op basis van het voorgaande dringen wij er bij het college op aan de aanpak die de gemeenteraad voorstaat over te nemen. Dit geeft bovendien invulling aan de bezorgdheid en de onrust van omwonenden die al jaren geluidsoverlast ervaren door de RandstadRail. In de MRDH-vergadering van 8 maart dient daarom door ons college met kracht om extra geluidswerende voorzieningen gepleit te worden. Het spoorijzer van de RandstadRail is nu heet en moet daarom nu gesmeed worden!

Met vriendelijke groet namens de 'werkgroep geluidsoverlast RandstadRail' die sinds 2011 met de gemeente meedenkt over deze problematiek,

Erik de Goede
Remco van der Linden
Ger van Dongen
Steven Duursma
(CC: Ilona Jense, die in de werkgroep zit, maar niet heeft bijgedragen aan deze brief omdat zij tevens raadslid is.)

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant